Keresőoptimalizálás, SEO

  • Hatékony keresőoptimalizálási szempontok.
  • Szeretné, ha kulcsszavak szerinti keresésben elkészült oldalát jobb pozícióban jelenítsék meg a keresők?
  • Egyszerű áttekintés, mit kell megtennie a megrendelőnek és a webszerkesztőnek a keresőoptimalizálás szempontjából.
  • Meglévő oldalak keresőoptimalizálása.

SEO = Search Engine Optimization = Kereső-Optimalizálás

Tekintsük át röviden milyen szempontokat kell figyelembe venni a keresők és a látogatók igényeinek kielégítésére. Továbbá ezeket a szempontokat az oldal tulajdonosának vagy a webfejlesztőnek kell beépíteni.


Idő

Naponta több millió weboldal jön létre és szűnik meg, ezért ez az egyik legfontosabb szempont. A tartósabb honlapokat, vagyis a régebben stabilan a világhálón jelen lévő oldalakat előrébb sorolják a keresők egy frissen létrehozott tartalommal szemben. Amennyiben az oldalainkat időnként frissítjük és újabb információkat töltünk fel rá, akkor ezt a keresők is díjazzák és megtarthatók, javíthatók az elért helyezések.

Tartalom, szöveg

Másik legfontosabb szempont a tartalom. Az egyedi tartalom honlapunkon való publikálása szintén pozitívan hat. Ha a témában nincs szakirodalom és jól szerkesztjük meg a szöveget, akkor nyert ügyünk van. Ha van konkurencia, akkor is elérhetők előkelőbb eredmények, de a konkurens oldalak is erre törekednek.
Fontos, hogy a magyar ragozott szavak ragozás nélkül is megjelenjenek az oldalakon. Az oldalakat viszont ne a keresőknek, hanem első sorban a látogatóknak írjuk. Nincs annál bosszantóbb, ha rátalál a felhasználó az oldalunkra, de nem olvassa el a rajta tárolt információkat, mert az nem teljesen magyarul van megfogalmazva. Ezért a legjobb, ha kombinálunk és az oldalakat daraboljuk fejezetekre, alcímekre és kisebb könnyen olvasható részekre.
A helyesírásra is ügyeljünk. Nemcsak a keresők nem találják meg a hibásan leírt szavakat, de a látogatóknak is zavaró lehet, ha az oldal hemzseg a helyesírási hibáktól, ezért figyeljünk rá oda.

Kulcsszavak

A lapokra bontott tartalmat ezután optimalizáljuk kulcsszavakra. Egy-egy lapot érdemes csak 3-4 kulcsszóra optimalizálni, amiről ténylegesen az adott téma szól. Nem kell minden mással telezsúfolni. Legyen könnyen olvasható a felhasználók és a keresők szempontjából is.

Domain

Kezdő vállalkozás esetében érdemes jól átgondolni a domain nevet. Ha cégünk valamilyen fantázianévvel már rendelkezik, akkor érdemes azt lefoglalni .hu alá. Talán túlzóak azok a szempontok, hogy közvetlenül a domain névben is jelenjen meg a tevékenység. A "www.tevekenyseg.hu" tulajdonosa nem dőlhet hátra, hogy ezután a "tevékenység" kulcsszóra úgyis az ő oldala lesz a legjobb a keresőkben. Egy jól megszerkesztett és érdemi tartalommal bíró ugyanabban a tevékenységi körben szolgáltató www.sajátcég.hu domain alatt üzemelő honlap egyértelműen megelőzi. Tehát a domain önmagában nem elég, a tartalom sokkal fontosabb szempont és persze az oldal szerkezete.

Tárhely

Megbízható tárhely szolgáltató elengedhetetlen az oldal üzemeltetéséhez. Kerüljük az ingyenes tárhely szolgáltatókat több okból is. A keresők nem preferálják ezeken a tárhelyeken elhelyezett tartalmakat és valami kompromisszumot kell kötni a megjelenést illetően is. Pl. reklámcsík az oldalon vagy felugró tartalom, ami elég zavaró lehet, ha semmi köze oldalunk tartalmához.
Megbízhatóság a legfőbb szempont, ha üzembiztosan a nap bármely szakában elérhető weboldalunk. Nem szabad sajnálni az évi pár ezer Ft-ot domainünk és tartalmunk tárolására. Fontos, hogy milyen a szolgáltató supportja, mennyi az évi rendelkezésre állási idő, hol helyezkednek el a szerverek, folyamatosan bővítik-e a szolgáltatásaikat, szerverek feltörés elleni védelme és nem utolsó sorban mit és mennyiért kínálnak. Sajnos találkoztunk már olyan ügyfél által választott szolgáltatóval, ahol miután adatbázisvesztés történt a szervereken a szolgáltató egyáltalán tagadta, hogy valaha is létezett az adatbázis. Az ilyen szolgáltatót messze el kell kerülni, mert senki sem akarja újra létrehozni a tartalmat még ha van is róla biztonsági mentés.

Szerkezet

Elsősorban a webfejlesztő feladata a megfelelő honlap szerkezet kialakítása, de a tartalmat csoportosítani és tagolni az oldal tulajdonosának is meg kell tennie.

Menü, átláthatóság

Fontos egy olyan menüszerkezet kialakítása, ami által átlátható lesz az oldal felépítése, könnyen navigálhat a felhasználó és a keresők is a belső tartalmak között. Rövid egyértelmű menü címek kialakítása és pontos, törésmentes linkelés a megfelelő. Ne legyenek túl mély elérési útvonalak, max. 3-4 mélységnél ne legyen több.
A keresőmotorok a fix, szöveges hivatkozásokat részesítik előnyben. Az egyes flash-es linkeléseket nem tudják figyelembe venni és elakadnak a honlap feltérképezése közben. Ezért érdemes a flash mellett hagyományos linkeket, elérési útvonalakat vagy oldaltérképet megadni.

Kategorizálás

Kategorizáljuk az egyes tartalmakat témaköröknek megfelelően. Ezt a szerkezet kialakításakor is meg kell tennünk, de a későbbiekben is figyelni kell rá, amikor frissítjük oldalaink tartalmát.

Fejléc

Az oldal fejléce, mint egy rövid címsor nagyon fontos paraméter a <TITLE> tag. Címszavakban vagy szókombinációval is megfogalmazhatjuk mi található az oldalon. Az itt található kulcsszavak kiemelt jelentőségűek a keresőoptimalizálás szempontjából. De ne essünk át a ló túl oldalára és ne zsúfoljuk tele feleslegesen sok kulcsszóval, inkább tördeljük a szöveget megfelelő aloldalakra.

CSS, stíluslapok

A szöveges oldalak struktúrájában a formázó kódok lehetőleg ne legyenek az oldal tartalmában közvetlenül. Használjunk úgynevezett stíluslapokat és külső fájlokban tároljuk a formátumot. A tartalomban a formázni kívánt résznél csak a megfelelő stílusra hivatkozzunk. Előnye, hogy áttekinthetőbb, egységesebb az oldal tartalma. Az egyes stílusban történt módosulás azonnal hatással lesz a teljes rá hivatkozó tartalomra és nem kell külön-külön keresgélni a részeket. Rövidebb lesz a honlap kódja és a keresők is könnyebben eligazodnak rajta.

Fájl és könyvtárnév

Érdemes az aloldalakat a szerven olyan könyvtárszerkezetbe helyezni, amiben az egyes lapok csoportosítva vannak. Kerüljük az általános elnevezéseket és törekedjünk az egyediségre. A könyvtárnév és a fájlnév is takarja mi található benne.
A "www.sajatcegnev.hu/tevekenyseg/specializacio.htm" sokkal hatékonyabb, mint az általános "www.sajatcegnev.hu/oldal1.htm".
Pl. egy jól szerkesztett struktúra: "www.sajatcegnev.hu/asztalos/konyhabutorok.htm"

Címsorok

Oldalainkon belül használjunk megformázott címsorokat <H1> - <H7>. A címsorban elhelyezett szövegekkel egységesíthető a formátum a teljes honlapra vonatkoztatva. A keresők kiemeltebben kezelik a címsorban megjelenő szöveget főleg, ha az alatta található tartalom szorosan kapcsolódik a címhez és a címben megtalált szöveg mondatba épülve a tartalomban is olvasható.

Frame

Frames oldalszerkezet mára teljesen elavulttá vált. Régebben volt nagyobb jelentősége, amikor az oldal tartalmát olyan keretekbe tagolták, ahol az egyes részek külön-külön töltődtek be és időbe telt volna a teljes oldal menüvel, fejléccel együtt történő töltése. Mára az Internet sebessége ezt már egyáltalán nem indokolja. Nagy hátránya, hogy nem lehet megfelelő külső hivatkozásokat készíteni az egyes tartalmi lapokra és a keresőmotorok sem tudják feltérképezni a felépítést.

Statikus, dinamikus oldalak

Statikus vagyis fixen a szerveren létrehozott oldalak egy jó fájlcímmel és könyvtárszerkezetbe ágyazba sokkal előnyösebbek, mint a dinamikusan az oldal felhasználójának kattintására generált dinamikus lapok. Természetesen egy jól elkészített dinamikus lap is lehet hatékony. Fontos, hogy egységes legyen különböző böngészőkben megjelenítve is és javascriptek, ill. egyéb a felhasználó gépén futtatott alkalmazások kevésbé befolyásolják.

Tartalomkezelők

Egy jó tartalomkezelő rendszer nem csak egyszerűsíti a tartalmak karbantartását, de megkönnyíti a keresőoptimalizálási szempontok betartását is. Kevesebb időt kell már a keresőoptimalizálásra fordítanunk, mert a felépítés és a szöveges tartalom sokat segít benne. Hátránya, hogy kevésbé támogatja a látványos design elemeket és a speciális modulok kialakítása is időigényesebb.
Az egyik legjobb tartalomkezelő rendszer a Drupal, de eredményes még a WordPress nyújtotta szolgáltatás is bizonyos korlátok mellett.

Oldaltérkép

Nagyobb, összetettebb felépítésű weblapok esetében van jelentősége az oldaltérképnek. Segítségével könnyebben áttekinthető és megtalálható a keresett tartalom a honlapon belül a felhasználók számára és a keresőrobotok is egyszerűen le tudják indexelni az oldalakat. Egy jó menü, fájl és könyvtárszerkezet kialakítása mellett nem szükséges alkalmazni, csak ha több száz vagy még több lapból áll a weboldal.

Meta

Az oldal fejlécében található meta tag-eknek a böngészők és a keresők felé is egyaránt van információ tartalmuk.

Keywords = kulcsszavak

Megadhatunk kulcsszavakat, amik az adott lapra vonatkoznak. Azonban nem érdemes túlzásba esni. Igyekezzünk csak ténylegesen az adott lapra vonatkozó kulcsszavakat feltüntetni. Jelentősége elhanyagolható, ha a tényleges tartalomban nem jelennek meg a kulcsszavak, mert akkor a keresők is úgy tekintenek rá, hogy nem arról szól az oldal.
<meta name="keywords" content="Kulcsszavak vesszővel elválasztva.">

Description = leírás

Néhány mondatban röviden összefoglalhatjuk, hogy ténylegesen miről is szól az adott oldal. Ez a leírás jelenik meg a fejléccel és a hivatkozással együtt a kereső eredménysorában, ha rátalál a felhasználó az oldalra. Ennek hiányában a kereső az oldal tartalmának általában elejéről veszi a leírást. Érdemes figyelemfelkeltő, érdekes tömör leírást itt elhelyezni. Nem elég a listában megjelenni, el is kell érni, hogy az érdeklődő meglátogassa weboldalunkat.
<meta name="description" content="Ide jön a rövid tartalmi összefoglaló.">

Language = nyelv

A tartalom nyelvét is megadhatjuk segítve ezzel a keresőrobotokat honlapunk feltérképezésében, illetve a keresőkben indított kereséseknél beállított nyelvi szűrők figyelembevételekor.
<meta http-equiv="content-language" content="hu">

Robots = robotok

A keresőrobotok működését irányíthatjuk minimálisan. Oldalainkat automatikusan indexelik (index) és további linkeket keresnek (follow) rajtuk kivéve, ha az indexelést vagy a továbblinkelést tiltjuk (noindex, nofollow) a tag-ben.
<meta name="robots" content="index, follow, noindex, nofollow">

Pagerank

A keresők, többek között a Google is un. Pagerank-ot alkalmaz a kereső által indexelt és tárolt tartalmak rangsorolására. Nagyon sok szempont figyelembe vételével határozza meg egy oldal pagerank értékét, többek között az itt felsorolt szempontokat, de ezeket is különböző súllyal. A tartalom, az idő, a fejléc címsora és a külső linkek a legfontosabbak, de a többi sem elhanyagolható egy profi oldal szempontjából. Ezek a súlyozások azonban folyamatosan változnak, finomodnak a módszerek, hogy ténylegesen az értékes tartalmak jelenjenek meg a keresés lefutása után.

Linkek, hivatkozások

Külső linkek

Megkülönböztetünk külső és belső linkeket, továbbá a külső linkek minőségében is vannak eltérések. Külső linknél ha egy nagyobb pagerank értékkel rendelkező oldalról mutat hivatkozás oldalunkra, akkor az nagyobb súllyal vesz részt a saját lapunk pagerank értékének emelésében. Azonos vagy hasonló témában írt lapról mutató hivatkozás szintén pozitív, ezzel is mutatva, hogy lapunk valószínűleg szaktekintély a témában. Nem mindegy a szövegkörnyezet és a link felépítése sem. Kiemeltebb, ha szerkesztett, kulcsszóra vonatkozó direkt hivatkozás történik egy közvetlenül beépített direkt domain hivatkozással szemben.
Pl.: "Speciális Tevékenység" szövegre kattintva érjük el a keresett információt. (Alatta egy link van a szövegbe ágyazva: "www.sajatcegnev.hu/tevekenyseg/specializacio.htm")

Szakmai linkek

Szintén sokat jelent, ha olyan publikációk, jelennek meg speciálisan a témával foglalkozó on-line szaklapokon, portálakon, amik pozitív hangvételben írnak tevékenységünkről. Egy ilyen cikk is felbecsülhetetlen lehet.

Linkgyűjtemények

A külső linkszaporítás egy újabb módszere. A pagerankot kevésbé befolyásolja, azonban a nagyobb linkgyűjtemények speciális témaköreiben érdemes oldalaink felvételét kérni. Általában egyedi, személyes elbírálás után kerülnek be a lapok, ezért inkább csak az oldal elkészülte után kérjük a felvételt. Függetlenül a keresőoptimalizálástól azok a felhasználók, akik a linkgyűjteményeket részesítik előnyben előbb megtalálják oldalunkat ezzel a módszerrel.

Belső linkek

Belső linkek kialakítása elsősorban az oldalon történő navigációt segíti, de beágyazott hivatkozásokkal minimálisan a keresőoptimalizálást is segíti.

Design, kinézet

A látvány és a kinézet nagyon fontos, amit ha jól alkalmazunk és betartjuk az irányelveket, akkor keresőoptimalizálás szempontjából sem lesz hátrányos oldalunk helyezése.

Képek

"Egy kép többet mond ezer szónál." Ez igaz is és nem is kell ezt feladni, ha igényes és mégis minden szempontból optimalizált oldalt szeretnénk. A keresők a pixeles képekről nem tudnak információt kinyerni, ezért nekünk kell segíteni. A képek elnevezésében, fájlnevében adjuk meg a címét. Ne általános "a01.jpg" és "a02.jpg" képneveket használjunk, a "specialis-tevekenyseg.jpg" sokkal megfelelőbb.
Tegyünk a képek "alt tag"-jébe rövid leírást, mit tartalmaz a kép. Illetve a kép alatt újabb képfelirattal, magyarázatokkal, képen látható információ leírásával egészítsük ki a környezetet az oldalon. A tartalomba beágyazott képek előnyösebbek a külön magában álló képeknél.

Flash

Flash animációkban tárolt tartalmakra sem tudnak teljes mértékben keresni a keresők, azért a keresőoptimalizálás szempontjából kerüljük a teljesen flash animált oldalakat. Kombinálni lehet az animációkat szöveges tartalommal. Amennyiben a menü flash animált, akkor tegyünk kiegészítő szöveges hivatkozásokat vagy oldaltérképet a honlapra.

Blog

A "blogolás" mára egy elterjedt publikációs forma. Folyamatosan, külső segítség nélkül bármikor on-line frissíthetjük az oldalakat, hosszabb-rövidebb publikációkat tehetünk közzé. Kategorizálhatjuk a cikkeket kulcsszavak és témák alapján. Ezzel a módszerrel egyszerűen megoldható az oldal folyamatos frissítése is.

Csalás

Kerüljük azokat a módszereket, amik visszaélésnek tűnnek a felhasználók és a keresők szempontjából is. A fejlécben ne legyen más, mint a tartalomban; ne legyenek rejtett, háttér színével megegyező szövegek az oldalon és további hasonló negatívumok. Amit rövid távon nyerhetünk vele, azt hosszú távon elveszíthetjük még a hibák javítása után is. Ezeket a trükköket mára igyekeznek a keresők már eleve kiszűrni és a találati listában meg sem jelennek az ilyen weboldalak.


A fent leírt szempontok csupán ajánlások és a teljesség igénye nélkül készült áttekintésül azoknak, akik honlapot szeretnénk készítetni, de még nincs tapasztalatuk a keresőoptimalizálás területén.